Om
test LAuriuop Välkommen till en djupgående, interaktiv lärandeupplevelse. Genom kursen kommer du som deltagare få möjlighet att direkt applicera lärandet på dina egna projekt, med stöd frå
Kursflöde
Swedish Lapland är en unik region med rik kultur, arv och natur. Regionens kulturella turism har outnyttjad potential att erbjuda besökare fler autentiska upplevelser rotade i lokal tradition och kultur.
Förståelse för Kulturturism
Definition och Betydelse: Kulturturism
Kulturturism är en del av upplevelsen av en plats där fokus ligger på en regions kulturella attribut: människor som verkar på platsen, deras livsstil, arv, konst, arkitektur och lokala vanor samt traditioner.
I Swedish Lapland innebär detta en unik möjlighet att integrera t.ex. samisk och tornedalsk kultur samt regionens rika historia och lokala skillnader i tradition och mat. Upplevelsen sträcker sig då utöver vår storslagna natur, unika boenden eller aktiviteter. Detta är inte bara viktigt för att bevara och främja lokala traditioner, utan även för att skapa djupare och mer meningsfulla upplevelser för besökare.
Rollen för Kulturturism i Swedish Lapland
Kulturturism spelar en avgörande roll i Swedish Lapland genom att den bidrar till hållbar utveckling av landsbygdens ekonomi och samhälle, där vi ofta hittar besöksnäringsbolagen. Genom att attrahera turister med intresse för regionens kulturella rikedom stärks den lokala ekonomin och efterfrågan på lokala tjänster och produkter ökar. Samtidigt möjliggör kulturella upplevelser en plattform för att erbjuda och på detta sätt bevara unika traditioner, kulturella uttryck och miljöer vilket är avgörande för regionens långsiktiga hållbarhet.
Community-Based Tourism (CBT) och dess Fördelar
Community-based tourism (CBT) innebär besök där upplevelsen till stor del handlar om genuina möjligheter att träffa, umgås och spendera tid med lokalbefolkningen är en viktig aspekt att ta hänsyn till i kulturturistisk produktutveckling. Besökare får på detta sätt uppleva lokala historier, det dagliga livet och människorna vars land, livsstil och kultur de tar del av. I Swedish Lapland inkluderar detta allt från besök hos en samisk familj och baka gáhkku till deltagande i en lokal pimpeltävling. CBT stärker lokala ekonomier, främjar kulturellt utbyte och bevarande samt stödjer lokalbefolkningens handlingskraft. Det skapar djupa band mellan det lokala samhället och besöksnäringen samt besökaren. Detta är särskilt viktigt i en region som Swedish Lapland där tradition och samhällsliv är djupt sammanflätade med natur och miljö på små orter med stark tradition av utflyttning.
Uppstart 2 maj i Sörbyn
– Introduktion och presentation av kursen och alla deltagare.
– Inspirationsföreläsning av Björn Ylipää: Upptäck hur du kan använda din unika kunskap och dina produkter för att skapa berättelser som lockar och engagerar besökare. Ta del av Björns presentation nedan.
– Lokalt samarbete: Om hur samarbeten och lokal kunskap skapat en internationell mikrodestination i Gunnarsbyn. Besök på Aurora Safari Camp 🔗 Aurora Safaris
Del 1
Marknadsföring & försäljning
Swedish Lapland är en unik region med rik kultur, arv och natur. Regionens kulturella turism har outnyttjad potential att erbjuda besökare fler autentiska upplevelser rotade i lokal tradition och kultur. Här få du insikter i hur dessa element kan integreras i attraktiva produkter.
Låt oss börja med en introduktion.
Gå igenom kurserna:
– Introduktion till besöksnäringen i Swedish Lapland
– Lär känna den nyfikna och ansvarsfulla resenären
Del 2
Samverkan & sampaketering
I den här delen kommer du att tips och trix på hur du kan samverka och skapa attraktiva produkter och paket som säljer. Antingen av dig eller av din samverkanspart eller en återförsäljare.
Hur bra är du på att samverka? Har du idéer på produkter och paket som du gärna vill skapa men inte fått till ännu? Och vilka skulle du i så fall behöva samverka med för att få till det paketet?
Här nedan hittar en illustration på nått vi valt att kalla Samverkanstrappan (öppna bilden i webbläsaren)
Här nedan hittar kursen Skapa attraktiva paket i samverkan med andra. I kursen hittar du också filmen med Marcus Eldh som inledde webinaret för del 2 ⬇️
Del 3
Digital närvaro
I den här delen pratar vi om din verksamhets digitala skyltfönster. Nedan hittar du inspelningen av webinaret.
💡 Ett tips är att du går igenom kursen om Digitalt värdskap där du får ta del av fler tankar och ideér kring hur du kan jobba med ditt digitala värdskap och få fler och nöjdare gäster. Kursen hittar du här i flödet eller i verktygslådan.
Varför vi ska finnas på internet det förstår de allra flesta.
Vill man ha övergripande argument finns olika rapporter att läsa. Bland annat 🔗 Svenskarna och internet om man är nyfiken på data från Sverige.
Några vanliga argument i siffror:
- 2 miljarder användare på facebook
- 9 av 10 svenskar använder sociala medier
- 97% som söker efter information på nätet använder google
- 87% har köpt något de sett på sociala medier
Dessa argument kan motivera dig till att börja, men för att det ska bli riktigt bra behöver du hitta ditt eget varför. Fundera över dina övergripande mål med din digitala närvaro.
Vill du?
- Etablera på ny marknad?
- Öka antalet kunder?
- Öka försäljning på befintliga kunder?
- Stärka varumärke?
- Rekrytera?
- Nå potentiella investerare?
Eller något annat?
Var ska du finnas då. I vilka kanaler?
Det korta svaret är: Där din målgrupp finns. Identifiera din målgrupp och ta reda på i vilka kanaler denne spenderar tid i. Vilka kanaler du än väljer så betrakta den som ett digitalt skyltfönster. Fundera över vad du vill berätta och på vilket sätt. Fundera över vilken tid du är beredd att investera och gör en rimlig plan som fungerar för dig. Ofta är man som mindre föret både marknadsavdelning, guide, kock och en massa annat i en enda person.
Aldrig har det varit så enkelt att nå kunder. Aldrig har det varit så svårt att få deras uppmärksamhet
Det finns en god idé i att ta ägande över sitt företagsnamn i alla kanaler, och är det så att du inte sen använder den regelbundet så kommunicera det. ”Du hittar oss på…. ”
Hur gör jag då? Att registrera sig i olika kanaler är oftast det enklaste. Det handlar sen om att göra en plan och avsätta tid regelbundet till att arbete med dina kanaler, uppdatera, svara på kommentarer och recensioner. En halvtimme varje fredag kanske?
- Varför ska du kommunicera? (Mål)
- Med vem? (Målgruppens drivkrafter)
- Hur? (Tonalitet)
- När? (Årsplanering)
Digitalt värdskap
Att bara prata om digital närvaro är att förenkla saker lite grann. I den tid vi lever i är värdskapet på internet många gånger lika viktigt som det fysiska värdskapet.
NÄRVARO
Närvaro på internet kan exempelvis handla om allt från att kontinuerligt göra aktuella inlägg på sociala medier och att svara på kommentarer, till att bemöta positiv och negativ kritik. Närvaron handlar även om att hålla hemsidor uppdaterade och synkade med annan digital närvaro på exempelvis Linkedin, säkerställa att länkningar till webbsidor och mejladresser är aktuella och fungerande, likväl som att öppettider och e-postadresser är korrekta.
INTERAKTION
I det digitala värdskapet blir det viktigt att ta ställning till HUR du gör interaktionen personlig. Bör exempelvis svar på kommentarer, oavsett företagets storlek men där man är flera personer, undertecknas med medarbetarens namn för att undvika anonymitet eller ser ni snarare fördelar med anonymiteten? Vad krävs i sin tur av dig och ditt företag för att tryggt och kompetent kunna interagera personligt? Det är några frågor som är viktiga att ta ställning till när det gäller just den personliga interaktionen. Har jag ett privat konto och ett konto för verksamheten eller kombinerar jag? För små enpersons företag kan ibland gränsen suddas ut och det kan vara värt att fundera över.
TILLGÄNGLIGHET
Digitalt värdskap präglas även av aspekter som tid, tempo och tillgänglighet. Det är idag möjligt att interagera dygnet runt, veckans alla dagar och att ge snabba svar. Hur förhåller sig ditt företag till detta och vilka förväntningar vill ni skapa hos era kunder? Ett företag som har för vana att interagera både snabbt och personligt har skapat en sådan förväntansbild och bör därmed upprätthålla den. Förväntansbilden bidrar i sin tur till hur företagets varumärke uppfattas.
💡 Ta del av kursen Digitalt värdskap med Marcus Eldh som du hittar här nedan.
Integration av Lokal Kultur och Hållbarhet
För att framgångsrikt utveckla kulturturismprodukter är det avgörande att dessa är hållbara och tar hänsyn till både kulturella och miljömässiga aspekter. Det innebär att produkterna inte bara ska vara ekonomiskt lönsamma utan också främja och ske i samklang med lokal kultur och natur. Strategier för detta inkluderar användning av lokala resurser och förmågor, minimering av miljöpåverkan och även aktivt deltagande från lokalbefolkningen i planering samt genomförande av aktiviteter kopplade till besöksnäringen.
Ta dig dig tid att gå igenom denna hemsida. Den fungerar att se på dator och tar ungefär 10 minuter. 🔗 Care for the Arctic