Business Model Canvas

SÅ SKAPAR DU EN BUSINESS MODEL CANVAS

Att fylla i en Business Model Canvas (BMC) är en strukturerad metod för att beskriva och analysera olika aspekter av en affärsmodell. Den kan appliceras på såväl hela verksamheten som en avgränsad del, såsom en specifik produkt. BMC är ett bra sätt att sammanfatta de viktiga delarna i ditt företags affärsmodell. Ladda ner den interaktiva BMC-mallen & fyll i sida 1 i dokumentet eller skriv ut den & fyll i för hand.

I mallen går du igenom följande områden:
Partners: Vilka externa partners samarbetar ditt företag med för att driva affärsmodellen & vilka aktiviteter tillhandahåller de?
Aktiviteter: Vilka är de viktigaste aktiviteterna som är nödvändiga för att genomföra din affärsmodell?
Resurser: Vilka resurser behöver företaget?
Värdeerbjudande: Vilket unikt värde, som löser kundens problem eller tillfredställer deras behov, erbjuder ditt företag?
Kundrelationer: Hur bygger du upp & vårdar kund- relationer i ditt företag?
Kanaler: Genom vilka kanaler når ditt företag kunden i de olika stegen av resecykeln?
Kundsegment: Vilka är ditt företags olika kund- segment & vilka behov, drivkrafter & beteenden har de?
Kostnader: Vilka typer av kostnader har din verksamhet?
Intäkter: Vilka typer av intäkter tror du att varje målgrupp kan bidra med?